ابزار وبلاگ

ابزار وبلاگ

قلب چگونه کار می‌کند؟

قلب چگونه کار می‌کند؟

 هر ضربان قلب را می‌توان به ٣ مرحله تقسیم کرد که کم تر از یک ثانیه طول می‌کشد. دیواره بطن چپ قلب از دیواره بطن راست آن ضخیم تر است. سمت چپ قلب خون را به تمام بدن می‌فرستد. بطن راست قلب، خون را به شش‌ها می‌فرستد. قلب دو کار عمده در بدن انجام می‌دهد. خون را به شش‌ها می‌‌فرستد تا غنی از اکسیژن شود و سپس آن را به تمام بدن تلمبه می‌کند. بنابراین قلب به عنوان دو تلمبه‌ی مجزا عمل می کند که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با لایه‌ی ضخیمی از هم جدا شده‌اند.
قلب به طور معمول ٧٠ بار در دقیقه میزان مشخصی خون را به کل بدن (گردش خون بزرگ) و به شش‌ها (گردش خون کوچک یا ششی) می‌فرستد. خون ابتدا از طریق سیاهرگ ها وارد دهلیزها می شود و پس از آن به درون بطن ها می‌رود. بطن راست قلب، خون بدون اکسیژن را به شش‌ها تلمبه می‌کند. و بطن چپ قلب، خون اکسیژن‌دار را با قدرت به تمام بدن می‌فرستد.
انقباض و استراحت منظم ماهیچه‌ی قلبی باعث جریان یافتن منظم خون می‌شود. مرحله‌ی انقباض، سیستول و مرحله‌ی استراحت، دیاستول نامیده می‌شود. در قلب دو دریچه وجود دارد یکی دریچه سه لختی که در بین دهلیز و بطن راست قرار دارد و دیگری دریچه دولختی یا میترال که در حد فاصل دهلیز و بطن چپ قرار گرفته است. در ابتدای سرخرگ آئورت و سرخرگ ششی نیز دریچه هایی قرار دارند که به دریچه های سینی معروف هستند.

دریچه های دولختی و سه لختی هنگام انقباض بطن ها بسته می شوند و از بازگشت خون به دهلیزها جلوگیری می کنند. دریچه های سینی در پایان انقباض بطن ها و هنگام انبساط آن ها بسته می شوند تا مانع بازگشت خون به بطن ها شوند. بسته شدن دریچه ها با صدا همراه است. به این ترتیب در هر ضربان قلب دو صدا شنیده می شود یکی صدایی قوی و کشیده مربوط به بسته شدن دریچه های دولختی و سه لختی و دیگری صدایی کوتاه و مربوط به دریچه های سینی.

 

دریچه های قلب در حال حرکت :

 

 

 

 

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

ابزار وبلاگ