ابزار وبلاگ

ابزار وبلاگ

تلسکوپ انعکاسی

تلسکوپ انعکاسی

یک تلسکوپ انعکاسی نوعی از تلسکوپ است که با داشتن یک یا چند آینه خمیده به عنوان شیئی، نور را متمرکز و و در کانون خود تصویر حقیقی تولید میکند. این نوع تلسکوپ در سده هفدهم به عنوان جایگزینی بر تلسکوپ شکستی اختراع شد. تلسکوپهای شکستی به خاطر داشتن ابیراهی رنگی * مشکلات زیادی به وجود میآوردند. اگرچه تلسکوپ بازتابی ابیراهیهای دیگری دارد، اما این اجازه را میدهد که تلسکوپهایی با قطر شیئی بالا ساخته شوند )در تلسکوپ انعکاسی عدسی شیئی وجود ندارد(. تقریباً تمام تلکسوپهای بزرگ در اخترشناسی از نوع انعکاسی هستند و تلسکوپهای انعکاسی نیز انواع زیادی دارند.

تلسکوپ بازتابی ( نیوتنی)

این نوع تلسکوپ ها همگی بر اساس انعکاس نور از یک آینه مقعر )آینه اولیه( طراحی می شوند. اولین نمونه از یک تلسکوپ بازتابی را فردی بنام جیمز گریگوری اهل اسکاتلند طراحی کرد. در سال 8661 میلادی آیزاک نیوتن نخستین تلسکوپی را که خود طراحی کرده بود با استفاده از یک آینه مقعر ،یک آینه تخت با زاویهء 54 درجه و یک عدسی چشمی ساخت و با آن به رصد پرداخت .به همین دلیل به این نوع تلسکوپ ها، نیوتنی نیز گفته می شود .

بزرگنمایی در این تلسکوپها بر اساس آینه مقعر انجام میشود که روی آن پوششی از آلومینیوم یا نقره دارد .

در این نوع تلسکوپ ها پرتوهای نور پس از ورود به تلسکوپ توسط آینه مقعربه نزدیکی دهانه تلسکوپ باز میگردند و از آنجا توسط یک آینه یا منشور به سمت چشمی تلسکوپ بازتابیده میشوند .تلسکوپهای نیوتونی عموماً طول بلندی دارند، همچنین پس از مدتی نیاز به تمیز کردن آینه، و پس از آن بسته به کیفیت روکش آلومینیوم آینه، نیاز به تجدید روکش دارند.

مزیت تلسکوپ های بازتابی حذف کامل خطای رنگی است، چرا که هیچ نوری از درون شیشه عبور نمی کند و فقط از روی آینه بازتابش می شود. همچنین شیوه تراش آینه و امکان نصب آن، ساده تر از سایر انواع تلسکوپ ها است.
نکته: همان‌طور که می دانید نور سفید دارای طول موج های مختلف می باشد که هنگام عبور از عدسی به دلیل ضریب شکست شیشه برای طول موج های مختلف نور، باعث ایجاد کانون های مختلف می شود که به آن خطای رنگی گفته می شود. به تصویر زیر توجه نمایید.

خطای رنگی در عدسی شیئی

1-3-3 تلسکوپ شکستی- بازتابی (کاتادیوپتریک)
نخستین تلسکوپ شکستی- بازتابی را لورنت کاسگرین طراحی کرد، سیستمی که برای تشکیل تصویر از یک عدسی و یک آینه به صورت همزمان استفاده شد. تلسکوپ های کاسگرین شامل یک آینه مقعر که مرکز آن سوراخ شده، یک آینه محدب کوچک‌تر که قبل از نقطه کانون آینه اولیه قرار می گیرد و یک عدسی چشمی می باشد. یکی از راه های تصحیح عیب های آینه اولیه در تلسکوپ های بازتابی، شکستی و شکستی- بازتابی قرار دادن تیغه ای شیشه ای است. به این عدسی یا تیغه، تیغه اشمیت می گویند. ترکیب این تیغه با تلسکوپ‌های بازتابی، نمونه ای از تلسکوپ را به وجود می آورد که به آن اشمیت- کاسگرین، اشمیت- نیوتونی یا ... می گویند.

از مزایای این نوع تلسکوپ می توان به کوتاه بودن طول لوله آن اشاره کرد (کوتاه تر از لوله‌ی تلسکوپ بازتابی). از این رو برای رصدهای بیرون از شهر و حمل و نقل، بسیار مناسب اند.

 

نکته: تصاویر مربوط به انواع تلسکوپ را مشاهده نمایید. در قسمتی که به عنوان چشمی آمده، می توان گفت، کار چشمی بزرگ نمودن تصویر ایجاد شده توسط عدسی یا آیینه اصلی تلسکوپ است .عدسی چشمی در تلسکوپ‌های اولیه شامل یک عدسی بوده ولی امروزه معمولا"به‌صورت ترکیبی از عدسی‌های کوچک می باشد که یا بهم چسبیده اند یا در فاصله اندکی از هم درون لوله‌ی کوچک به عنوان بدنه عدسی چشمی قرار گرفته اند.

2 نظر

  1. http://chaturbatetokenshack.online/http://chaturbatetokenshack.online/:

    Hello to all, how is all, I think every one is getting more from this web page, and your views are fastidious for new visitors.

  2. TahliaTahlia:

    Thank you a lot for sharing this with all of us you actually recognize what you're speaking about! Bookmarked. Kindly also visit my web site =). We will have a link change contract between us


ابزار وبلاگ