ابزار وبلاگ

ابزار وبلاگ

آزمایش رادرفورد

آزمایش رادرفورد

بنا به برخی منابع رادرفورد از رادیم به عنوان منبع تولید پرتوی آلفا استفاده کرده ودرمنابعی دیگر اشاره شد ه که از اورانیم برای این منظور بهره گرفته است .

ب) برای این انتخاب دو دلیل به این شرح وجود داشت :

- از آنجا که ذره های آلفا جرم وبار زیادی داشتند باید برای متوقف کردن آن ها از فلزهایی استفاده می شد که جرم اتمی بسیار بزرگتری نسبت به جرم ذره های آلفا داشتند .

- طلا فلزی چکش خواراست ومی توان از آن ورقه های بسیار نازک تهیه کرد .به ضخامت ورقه های طلادرآزمایش رادرفورد cm ۱۰-۵×۶ گزارش شده است .

- و شاید دلیل سوم این که رادرفورد به دنبال یک فلز سنگین بود که تعداد الکترونهای زیادی دارد و می خواست میزان پراکندگی ذرات آلفا را در این اتم سنگین با تعداد الکترونهای زیاد بررسی نماید.

مجموع این عوامل سبب شد را رادرفورد بیشتر آزمایشات خود را بر روی ورقه ی نازک طلا انجام دهد.

؟ : بنا به مدل اتمی تامسون ،چرا ذره های آلفا با انحراف اندکی ازورقه ی طلا می گذرند ؟

ذره های آلفا حدود 7 هزارباراز الکترون ها سنگین ترند پس هنگام برخور دبا الکترون ها باید بدون انحراف از میان آن ها بگذرند .درست مانند برخورد یک توپ بزرگ با توپ های کوچکی که درمسیر آن قرار گرفته اند وبه دیگر سخن ذره های کوچکی هم چون الکترونها تاثیری درپراکندگی ذره های آلفا ندارند اما دافعه های میان بارهای مثبت اتم وذره های آلفا می تواند سبب انحراف اندکی درمسیر این ذره ها شود .

؟ : آیا درشناسایی ساختار اتم، رادرفورد تنها ازورقه ی طلا استفاده کرد ؟

خیر هنگامی که او نتایج آزمایش رابا پیش بینی های خود متفاوت دید، آزمایش رابا اتم های دیگرازجمله پلاتین ،مس، نقره نیز تکرارکرد وبه این نتیجه رسید که هرچه وزن اتمی عنصر به کار رفته بیش تر باشد، تعداد ذره های آلفا که به سمت تابش باز می گردند، افزایش می یابد .

؟ : با توجه به مدل هسته ای اتم ،به این پرسش ها پاسخ دهید ؟

الف) چرا وجود دافعه میان پروتون ها سبب ناپایداری هسته نمی شود ؟

ب‌) چرا درعنصرهایی باعدداتمی بالاتر از 20 تعداد نوترون ها بیش تر است ؟

ت‌) چراعنصرهایی که عدد اتمی بالاتر از83 دارند،ناپایدارند؟

الف) در این زمینه می توان به دو دلیل اشاره کرد نخست این که درفاصله های بسیار کم حدود کم ترازcm 13 – 10قانون کولن صادق نیست ونیروی قوی هسته ای سبب می شود که نو کلئون ها درکناریک دیگر باقی بمانند. این نیروی به کمک ذره های مبادله کننده به نام گلوئون است که چنین اثری از خود نشان می دهد و دلیل دیگر این است که بنا به نظریه ی هیدکی یوکاوا فیزیکدان ژاپنی ، پروتون ونوترون های درون هسته در نتیجه مبادله ی مزون – ذراتی با جرم ۲۷۰ برابرجرم الکترون - به سرعت به یک دیگر تبدیل می شوند که به پایداری هسته می انجامد .                        

ب) نوترون ها ذره هایی خنثی هستند ومیان آن ها نیروی دافعه ای الکترواستاتیک وجود ندارد. اما وجود آن ها نیرو ی هسته ای راتقویت می کند وسبب پایداری هسته می شود .        

ت) با افزایش تعداد نوترون ها فاصله ی میان نوکلئون ها فزونی می یابد و درنتیجه نیروی دافعه ی الکترواستاتیک میان بارهای مثبت به حدی می رسد که می تواند منجر به تلاشی هسته ی اتم های پرتو زا شود.

1 نظر

  1. KesteepleKesteeple:

    http://vslevitrav.com/ - buy levitra super active online


ابزار وبلاگ